torsdag 8. mars 2012

GRATULERER MED KVINNEDAGEN!!

Til dere og meg selv.



Egentlig er jeg ikke så opptatt av kvinnedagen.
Jeg har ikke hittil tenkt så mye på den,
og den betyr heller ikke så mye for meg.
Men jeg må likevel si at det er litt stas å bli gratulert med dagen
og få en rosa muffins til lunsj i anledning kvinnedagen.

Så tenker jeg litt til...
Så heldig er jeg!!

Det er lett å ta for gitt at vi har de rettighetene vi har.
Men vi skal være takknemlige!
Takknemlige for at kampen allerede er kjempet.
Takknemlige for at vi i vår kultur har det så godt som vi har det.
Takknemlig for alle mulighetene som nå står åpne for oss.

Om man åpner øynene er det ikke alle steder
og i alle kulturer kvinnene har den samme posisjonen i samfunnet.
Det er fremdeles mange kvinner som blir banket opp,
kjønnslemlestet, 
solgt,
giftet bort
og
abortert bort
Fordi de "bare" er kvinner. 
Mange kvinner tjener lite - fordi de "bare" er kvinner. 

Om kvinnene får det bedre, tror jeg hele samfunnet kunn dratt nytte av dette.
Det er kvinnene som bærer på barna, føder dem og oppdrar dem.
Om en kvinne, altså en mor, lider, vil barnet automatisk bli påvirket av dette.
Og hvor ofte ser vi ikke at de som påfører andre elendighet, selv har blitt utsatt for dette?

Så la oss derfor håpe at kvinnenes rettigheter og status i samfunnet fortsetter å bedres.
På den måten tror jeg verden vil bli et bedre sted å leve...

En liten digresjon...
I min jobb snakker jeg med mennesker som hver dag må ta avgjørelser om viktige ting i livet.
Ikke rent sjelden snakker jeg med menn som ikke er i stand til å ta egne valg og avgjørelser.
Det vil si, i stand til det er de sikkert, men det er tydlig at det er noen andre som bestemmer.
De må snakke med regjeringa først.

Dermed står det temmelig klart at kvinnene er i ferd med å ta over styringen i hjemmet...?
Noen menn lever i troen på at det er de som bestemmer de viktige tingene, og at regjeringa dermed kun bestemmer de små uviktige tingene i livet. Det kan være verdt å la de tro det...
Jeg tror på mange måter at verden vil bli et litt bedre sted vi lar denne forestillingen leve.

Ønsker dere en super kveld!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar